Columns, Regionomen

Draait de regio door?

Hans van Velzen

Nicole Welleweerd

Doordraaien. Als je product op de veiling doordraait, is het niet best. De afnemers betalen de minimumprijs niet en de met liefde en hard werk gekweekte groentes of bloemen worden vernietigd. Heel frustrerend. Je kunt geestelijk doordraaien. Ook dat is niet best. Je bent dan op zijn zachtst gezegd van het padje. En dan is er nog doordraaien in de betekenis van gewoon maar doorgaan. 

Geen van genoemde betekenissen drukken uit waarmee het project van de Regionomie is begonnen: het stimuleren en innoveren van de regionale economie door de bewoners en ondernemers zelf. 

Waarom werd er dan in juni 2015 bij de start van dit project gekozen voor de term ‘De regio draait door’? Natuurlijk, de naam sloot aan bij het tv-programma van Matthijs van Nieuwkerk: vlot, dynamisch, populair en eigentijds. 

Maar past die benadering wel bij onze regio die meer bekend staat door de benadering van ‘Doe maar gewoon, dat is gek genoeg’? Waarom genieten wij niet gewoon van deze prachtige omgeving en blijven de dingen doen zoals wij die gewend zijn? 

Misschien dat wij dat laatste wel willen, maar het kan niet. De wereld verandert en daarmee ook deze regio. Ook hier kijken wij op onze smartphones (de iPhone bestaat net tien jaar en zie wat er is veranderd); ook hier worden aan huis de pakketjes bezorgd van onze onlinebestellingen; ook hier boeken wij onze vakanties via de computer; ook hier maken agrariërs gebruik van drones om de kwaliteit van hun grond in kaart te brengen. Daarom gaan wij met de ontwikkelingen mee en, zo blijkt uit ons eigen gedrag, willen wij ook meegaan. 

Het mooie is dat wij sinds 2015 ontdekt hebben hoeveel innovatieve ondernemers hier werken en hoeveel prachtige initiatieven hier ontstaan. Als die ontwikkelingen extra gestimuleerd worden vanuit de Regionomie, dan hebben wij niets minder dan een regio gewonnen. De regio draait niet langer meer door, maar de regio vernieuwt en ontwikkelt zich krachtig en steeds verder. 

Hans van Velzen
Algemeen hoofdredacteur
Boom uitgevers Nieuwsmedia / NDC Mediagroep

column hans velzen